Keď som doma, moja pravidelná filmová dávka sa ráta na jeden až dva filmy denne (a to nielen kvôli škole alebo práci). Milujem pohyblivé obrazy. Ako na plátne, tak aj na javisku. Do mesiaca sa preto snažím absolvovať päť až desať predstavení. Niekto si kupuje platne, časopisy, oblečko, no niekto zasa podporuje domácu umeleckú scénu. Niektorí zvládame oboje?!
Problém je,
že nik som mnou už nechce chodiť do „národného“. Vraj sa tam diváckej obci
ponúkajú čoraz väčšie avantgardy, mrchavé ťažoby. Ľudia by asi najradšej sledovali
len tie Statky-zmätky a nič odvážnejšie. Ako ale publikum vychovať, aby si
zvykli aj na náročnejšie kúsky, dôverovali autorskému tímu, odčítali dej na
javisku (a potom si ho po pár dňoch či týždňoch prežili doma vo svojej
hlave)? Buddenbrookovci sú vraj príliš dlhí a málo názorní, Ksicht zasa
príliš realistický a moderný – no furt niečo... Jediné, na čo sa dá doma
spoľahnúť a prilákať masy do hľadiska, je asi časom overený Shakespeare. Nie
som proti, veď tento rok oslavujeme jedno veľké výročie – 450 rokov od narodenia
Williama Shakespearea. Naviac na základke i na gymnáziu som Shakespearea
hltala – v rámci povinného čítania (rodinné naťahovačky a nenaplnené
lásky ma zjavne vždy bavili).
Na Letných
shakespearovských slávnostiach sa snažím nechýbať – keď som doma,
v Bratislave. Videla som tam predstavenia: Antonius a Kleopatra, Ako
sa vám páči, Dvaja páni z Verony. No napríklad Richarda III. som pred pár rokmi na
bratislavskom hrade nestihla. Zato Večer trojkráľový som v SND pred
desiatimi rokmi navštevovala každomesačne – ak som tú adaptáciu nevidela aspoň
desaťkrát, tak ani raz! Neuveriteľne ma bavil ten záver, súrodenecký reunion, láskyplný
happy-end, a Šašova záverečná pieseň. Na Othella sa chcem o pár
mesiacov vybrať do Brna, no a haluzné spracovanie Hamleta som si pozrela
teraz v Albuquerque. Dej sa odohráva v štátnej väznici, dvanásť mužov
si svojsky rozdelí postavy – a tak vidím troch mužov rôznej farni pleti v úlohe
Hamleta a zarastenú Oféliu vo väzenskom mundúre. Do toho stroboskopické
výjavy kráľovraždy, až pokým (ako to už býva pravidlom) všetci nepomrú.
Prekvapenie i spokojnosť zároveň. Verili by ste, že Hamlet je najčastejšie
filmovo i divadelne spracovávaným príbehom na svete? Hneď po Popoluške,
tuším, :).
Moja
shakespearovská obsesia sa premieta aj do odievania. Neodolala som
a objednala som si jednu hand-made plátenú tašku z dielne mojej
spolužiačky Alenky z VŠMU. Nikdy som si nemyslela, že na seba navlečiem
čosi šedé, a že k tomu budem nosiť fialové sandálky či doplnky, no
stalo sa. Jednoduché sivé šaty, ktoré moja mamina vyhrabala v niektorom
z bratislavských second-handov, som si skrátka nemohla neobliecť. Stačilo
už len dozdobenie fialovými kvetmi a korálkami. Možno tomu naozaj dopomohli
Oféliine osudové tašky a umne zvolený citát, takmer ako tweet, ktorý sa na mňa
prilepil. Možno ma šedo-fialové obdobie s nástupom jesene opustí, ale
Shakespeare nikdy. Na čo sa za-mladi namotáš, to ťa už nepustí...
Text: Boba
Baluchová, Foto: Palo Markovič
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára