Namiesto zobrazovania miest (zničených
vojnou a terorizmom) len náznaky dosahu konfliktov na ľudské osudy
domáceho obyvateľstva. Veľa podôb Izraela, takmer žiaden záber
z Palestíny. Žiadne politikárčenie, žiadne popisky k fotkám.
Interpretácia ponechaná na diváka. Tak si to praje Martin Kollar v rámci svojho „Field
tripu“.
Súčasná dramaturgia Slovenskej
národnej galérie (SNG) sa sústredí na projekty
výrazných slovenských osobností mladšej generácie. Po Denise Lehockej máme
možnosť vidieť fotografický cyklus „Field
Trip“ (Exkurzia) Martina Kollara, ktorý vznikol zo snímok počas jeho pomerne
dlhého pobytu v Izraeli – od novembra 2009 do januára 2011. Lepšie načasovanie,
ako Mesiac fotografie 2015, by sme ťažko
hľadali. Najmä ak Kollar patrí medzi špičku dokumentárnej fotografie, u ktorej pojem „štipendista“ nenaberá
negatívnu konotáciu. Jeho práca je totiž výnimočná, čo potvrdzujú nielen knihy
(až doteraz vydávané len v zahraničí), ktoré zachytávajú jeho tvorivé
cykly.
Jednou jeho veľkorozmernou knihou si možno zalistovať práve v týchto
týždňoch prechádzkou po miestnostiach v SNG. Priestor na 2. poschodí
Esterházyho paláca naozaj Kollarovým fotkám pristane. Tentoraz minimalistický
priestor s prekrytými oknami s výraznými stropnými neónkami nepôsobí znepokojivo
sterilne. Práve naopak. Obrazom – maximálne vyčisteným od šumov, založeným na pozorovaní
(nie na konštrukciách) to pridáva na tajomnosti
a nejednoznačnosti. Pre Kollara je často „dôležitejšie to, čo
na fotke nie je”.
Viac o Kollarovej výstave v tlačenom vydaní magazínu Inspire (č. 76/2015).
Text: Boba Markovič Baluchová,
Foto: Palo Markovič
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára